Nuffnang Ads

Tuesday 3 March 2015

Restoran Terapung Bujang Fire Fly, Sg. Lebam, Bandar Penawar

Restoran Terapung Seafood Bujang Firefly, Sg. Lebam (RTSBF). Tak jauh dari Bandar Penawar. Jika ke Desaru, boleh la singgah ke sini untuk makan tengah hari. Makanan lautnya yang segar dan suasana yang santai akan berikan satu pengalaman yang unik. Ada banyak restoran terapung di Malaysia, tetapi yang uniknya di sini adalah suasana di sekitar restoran yang masih lagi terpelihara keaslian pokok bakau lautnya. Lebih menarik lagi, ada juga pakej untuk makan atas bot sambil berlayar menyusuri Sungai Lebam. Di mana Sungai Lebam ni? Sungai ni adalah salah satu cabang sungai ke Sungai Johor yang besar lagi lebar tu. Kalau nak tahu cara untuk ke sana, bolehlah rujuk google map di bawah ni. Di penghujung lebuhraya Senai /Desaru, terus belok kiri. Ada satu lagi simpang kecil, terus belok kiri lagi dan pastikan anda lalu bawah terowong di mana atasnya adalah lebuhraya tadi. 


Peta yang menunjukkan ke Restoran Terapung Bujang.


Simpang kecil nak ke RTSBF.


Ada sign board merata tempat. Tak perlu risau. Nak sewa bot pun boleh.


Kalau first time memang agak 'thrill' sebab macam tak yakin. Ni menunjukkan kawasan ni masih suci dari pembangunan. hehehehe.


Haaa, ni pemilik tempat ni, En. Mohd Sharil.


 Homestay pun ada. Suasana di sini memang menakjubkan. Walaupun pukul 1.00tgh lepas makan, angin sepoi-sepoi bahasa mengindahkan lagi suasana. Tak rasa panas ke, bahang ke. Nyaman aje. Macam kat kampung aku tahun 80-an dulu (sekarang dah penuh monoxide dll). Serius, tak tipu. Kalau disediakan buaian gantung, memang aku dah tidur tepi sungai ni. Kemudahan asas juga lengkap seperti parking yang luas, tandas, tempat santai dll.


Ada bot?


Hmmm, ada pakej makan atas bot lagi.


Sebab yang datang tak ramai, maka set yang paling sedikit diambil. Tu pun susah nak habis. Mungkin sebab penat mandi di Desaru, jadi aku lebih dahaga. Set ni datang dengan air buah. Hmmm, memang masuk. Ikan, sotong dan udang semuanya segar. Nak makan makanan eksotik lain macam siput gongong, ketam, lala dan belangkas pun ada. Kesimpulannya, boleh dicadangkan untuk ke sini sebagai salah satu pilihan utama jika ke Desaru. 




No comments:

Post a Comment